17/12/2004

היות ופרשות השבוע עוסקות ביוסף בעל החלומות שקיבל את הכינוי צפנת פענח,והיות וה"הדף הלבן"עוסק בחלומות מדי פעם,אני מוצא שיש מקום להביא לכאן דבר מה על חלומות שקראתי בספר"מנחת יהודה"(של המקובל רבי יהודה פתיה זכר צדיק לברכה).
הרב מבדיל בין חלום שבא על ידי מלאך לבין חלום שבא על ידי שד.
חלום שבא על ידי מלאך יש בו אחד משישים בנבואה.
חלום שבא על ידי שד מלא דברים בטלים ומבוטלים.
חלום שבא על ידי מלאך הוא צלול וברור.האדם זוכר אותו בבהירות.זה חלום שבזמן החלימה נדמה לאדם שהוא במציאות ממש.רק אחרי שהוא מתעורר הוא מבין שהיה זה חלום.רישומו של חלום כזה נשאר לאורך זמן.לעתים מגיעים לאדם רמזים לגבי דברים שעתידים להתרחש לו,או לגבי פעולות מסוימות שעליו לפעול,ויש לשים לב אל חלומות כאלה.
לעומת זאת,חלום שבא על ידי שד הוא מסוכסך,קופץ מעניין לעניין, מעורפל, חסר כל הגיון,ובא רק לבלבל את האדם,ועליו נאמר:"חלומות שווא ידברו".
לפי הרב פתיה חלום כזה בא בדרך כלל בזמן שהאדם ישן שינה קלה,והשד עומד ולוחש לו באזנו כל מיני שטויות כדי לבלבלו ולהבהילו.
למה מתכוון הרב כשהוא אמר שד?האם מדובר על יצור שעיר עם קרניים? והאם מלאך הוא נער יפה תואר עם מבט חולמני וכנפיים צחורות כמו בציורים של התנ"ך בתמונות?
לא,לא ממש.
אמנם אני מרגיש שאני נכנס כאן לתחום שאין לי בו שמץ הבנה או תפישה,אבל ככל הנראה,כשמדובר כאן על שד מדובר על סוג של אנרגיה רוחנית שבאה ממקום נמוך,ממקום שלא נתברר כל צרכו,בעוד שאנרגית המלאך מגיעה ממקום של תודעה מוארת וחכמה.
כמו שבחיים יש דרגות שונות של תודעה,ויש להיזהר ולהבדיל בין נביא שקר לנביא אמת,בין שרלטנים לחכמי אמת,ויש היום בלי עין הרע ובלי סוף מתחזים רוחניים, הילרים בגרוש,מרחיבי תודעה בחצי שקל,מתקשרים עם חוצנים, מחדשי תורה מפוקפקים,ובתוך כל הביצה הטובענית הזאת מסתתר פה ושם איזה נרקיס ריחני,איזה מלאך שפיו מפיק מרגליות,וכבר נאמר:יגעת ומצאת תאמין,לא יגעת ולא מצאת אל תאמין.
ובחלום,כמו בחיים,צריך לברר את האמת מן השקר,ואת החיטה מן המוץ,ואת המסר החשוב והנכון בתוך אי הסדר והבלבול.
שבת שלום.שבת של חלומות טובים.